قوانين رانندگي در تركيه

جايي براي خواندن مطالب به درد بخور

قوانين رانندگي در تركيه

قوانين رانندگي در تركيه، اولين موضوعي است كه بايد قبل از خريد ماشين با آن آشنايي كامل داشته باشيد. زيرا رانندگي در تركيه مانند ايران پيچيدگي ها و سختي هايي دارد. مخصوصاً در شهر استانبول به دليل ازدحام و شلوغي، تسلط بر قوانين رانندگي اهميت بيشتري پيدا مي كند.

البته پيشنهاد مي كنيم به دليل قيمت بنزين و شلوغي استانبول، در اين شهر از وسايل عمومي استفاده نماييد تا در زمان و هزينه ها صرفه جويي شود. اما با اين حال اگر قصد رانندگي داريد؛ بعد از گرفتن گواهينامه تركيه ، بايد بر قوانين رانندگي در تركيه مسلط شويد.

براي كسب اطلاعات بيشتر اينجا كليك كنيد

قوانين راهنمايي و رانندگي تركيه

اولين قانوني كه هنگام رانندگي در اين كشور بايد رعايت نماييد؛ حق تقدم عابرين پياده مي باشد. به عنوان مثال، در گردش به راست، حق تقدم با عابر است و يا در نزديكي خطوط عابر پياده بايد سرعت خودتان را كاهش دهيد.

در هنگام رانندگي در كشور تركيه مانند ايران، حفظ فاصله طولي اهميت زيادي دارد. به دليل ترافيك سنگين و همچنين آزادي تردد حيوانات، گاهي موجب مي شود كه رانندگان ترمزهايي پيش بيني نشده را انجام دهند كه در صورتي كه فاصله طولي مناسب را رعايت نكنيد؛ منجر به تصادف مي گردد.

حركت در باند مورد نظر و بين خطوط نيز از قوانين رانندگي در تركيه به شمار مي رود.

همچنين بايد به علائم و چراغ هاي راهنمايي و رانندگي نيز دقت كافي را داشته باشيد در غير اينصورت جريمه مي شويد.

مهم ترين قانون در هنگام رانندگي در تركيه، بستن كمربند مي باشد كه مردم تركيه به آن پايند هستند. علاوه بر آن، صحبت كردن با تلفن همراه نيز شامل جريمه مي شود اما صحبت با هنزفري مشكلي ندارد.

رانندگي در هنگام مستي و سوار كردن مسافر با ماشين شخصي نيز شامل جريمه خواهد شد.

تابلوهاي راهنمايي و رانندگي 

اداره كل راهداري تركيه، تابلوهاي راهنمايي و رانندگي را در سطح شهرهاي تركيه نصب كرده است كه به طور كلي با تابلوهاي راهنمايي و رانندگي در ايران تفاوت زيادي ندارد اما بهتر است قبل اقدام به رانندگي در كشور تركيه، با تابلوها آشنايي بيشتري پيدا كنيد تا بتوانيد در اجراي قوانين رانندگي در تركيه عملكرد بهتري داشته باشيد.

مدارك مهم هنگام رانندگي در تركيه

زماني كه اقدام به رانندگي در كشور تركيه مي كنيد؛ گواهينامه، بيمه ماشين، فيش واريزي ماليات خودرو، كارت ماشين، معاينه فني و كارت معاينه اگزوز بايد همراه تان باشد و در صورت نبود آنها دچار جريمه مي شويد.

نكات مهم براي رانندگي در تركيه

براي رانندگي در كشور تركيه، بايد بالاي 18 سال باشيد و از نشستن افراد پايين 12 سال در صندلي جلو ماشين خودداري نماييد. همچنين معمولاً براي سبقت گرفتن و يا تغيير لاين، از راهنما استفاده نكرده و با بوق يا چراغ به ساير رانندگان اين موضوع را اطلاع مي دهند.

قيمت جريمه هاي رانندگي در سال 2022

قيمت جريمه هاي رانندگي در سال 2022

با توجه به آن كه به تازگي وارد سال 2022 شده ايم، تعرفه هاي دقيقي از تخلفات رانندگي در تركيه منتشر نشده است اما در ادامه با توجه به قيمت هاي جريمه رانندگي در سال 2021 به صورت حدودي به تعرفه جريمه 2022 اشاره مي كنيم.

  • نبستن كمربند: 1200 لير
  • رد شدن از چراغ: 1000لير
  • استفاده از تلفن همراه: 600 لير
  • پارك ماشين در مكان هاي ممنوعه: 800 لير
  • مقاومت براي تست الكل: بار اول 1100 لير و بار دوم 3300 لير و بار سوم 4100 لير
  • عدم داشتن بيمه: 1100لير
  • نداشتن گواهينامه: 10000لير
  • نداشتن معاينه فني: 1000 لير
  • رانندگي در مسير مخالف: 2200 لير

دقت كنيد كه قيمت هاي ارائه شده به صورت حدودي مي باشد.

دريافت تخفيف جرائم رانندگي تركيه

در صورتي كه در كشور تركيه دچار جريمه رانندگي شديد؛ اگر نهايتاً تا 15 روز اقدام به پرداخت آن نماييد؛ از 25 درصد تخفيف بهره مند مي شويد در غير اينصورت تخفيف شامل حال شما نمي شود.

همچنين اگر تا پايان ماه جريمه خود را پرداخت نكنيد؛ با 5 درصد افزايش مبلغ جريمه رو به رو خواهيد شد.

نحوه استعلام جرائم رانندگي براي كشور تركيه

اگر مي خواهيد ميزان تخلفات رانندگي خود را در كشور تركيه بدانيد؛ مي توانيد از طريق سايت راهداري تركيه با وارد كردن پلاك خودرو، ميزان آن را متوجه شويد.

سخن آخر

در اين مقاله به قوانين رانندگي در تركيه و ميزان جرائم راهنمايي رانندگي اين كشور پرداختيم تا با آشنايي و تسلط كامل به قوانين آن، بتوانيد رانندگي بدون ريسك را تجريه نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.